.
Khamis, Oktober 18, 2012
Jumaat, Mei 11, 2012
Lagu Kalimat Bahasa Arab KBSR dan KSSR
DI SEKOLAH KEBANGSAAN.
SEMOGA DENGAN CARA MENDENGAR DAN MENYANYIKAN KALIMAT TERSEBUT, ANAK-ANAK MURID KITA AKAN MUDAH UNTUK MENGHAFAZ DAN MENGINGATINYA!
PERCUMA!!
-Lirik tidak disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Versi suara CHIPMUNK juga disediakan.
-Terdapat dalam bentuk
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL
4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)
RM20
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL
5) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
RM10 SAHAJA!
-Lirik tidak disediakan.
-Versi lagu sahaja (tiada versi akapela dan minusone)
-Terdapat dalam bentuk
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL
dengarkan promo-promo berikut
3) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)
dan
4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
klik untuk dengar
PROMO LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN 5 2012
Ikuti 3 langkah mudah berikut :
AKAUN : MAYBANK
Posted by miorjqaf | Permalink | 2 comments
Labels: Bahan Bantu | bahasa arab | Kreativiti Pengajaran | KSSR | Lagu | Pedagogi | Praktikum | Tahun 1 | Tahun 2 | Tahun 3 | Tahun 4 | Tahun 5
Jumaat, Mei 04, 2012
Semoga Berjaya Calon Temuduga PISMP Ambilan Jun 2012
Posted by miorjqaf | Permalink | 0 comments
Jumaat, April 20, 2012
KSSR = PBS, KBSR = PKSR
Posted by miorjqaf | Permalink | 8 comments
Labels: bahasa arab | E-Pelaporan | PKSR
Khamis, Februari 16, 2012
Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab Tahun Satu 2012
MIORjQAF : Kalau tak sempat siap esok, boleh la lagi hantar sampai minggu depan! ;-)
Posted by miorjqaf | Permalink | 0 comments
Labels: bahasa arab | KSSR | Persoalan | Tahun 1
Khamis, Februari 02, 2012
PKSR Bahasa Arab 2012
Soalan PKSR pertengahan dan akhir tahun bagi kelas-kelas tahun empat, lima dan enam pula, akan dimuat naik di dalam laman WEB tersebut selewat-lewatnya pada bulan April nanti. Ini berikutan BPK sedang berusaha untuk menambah baik soalan-soalan tersebut.
Kesemua markah murid dari PKSR ini perlu dilaporkan di dalam E-Pelaporan j-QAF sepertimana biasa.
MIORjQAF : Semoga guru dapat melaksanakan penilaian dan pentaksiran dengan lebih baik tanpa rasa terbeban.
Posted by miorjqaf | Permalink | 0 comments
Labels: E-Pelaporan | KSSR | peperiksaan | Persoalan | PKSR
Rabu, Februari 01, 2012
Terkini Lagu BA KBSR dan KSSR 2012
BULAN MEI 2012 SAHAJA!
(11 MEI 2012 - 31 MEI 2012)
Bersempena sambutan HARI GURU pada bulan ini,
dan pelancaran
LAGU BARU
BAHASA ARAB TAHUN 5 KBSR
MIORjQAF
sukacitanya mengumumkan
POTONGAN 50%*
*Hanya untuk belian dan penghantaran melalui dalam talian sahaja.
UNTUK SEMUA KOLEKSI
LAGU KALIMAT
BAHASA ARAB
KBSR dan KSSR
SEKOLAH KEBANGSAAN
di
www.miorjqaf.blogspot.com
DI SEKOLAH KEBANGSAAN.
SEMOGA DENGAN CARA MENDENGAR DAN MENYANYIKAN KALIMAT TERSEBUT, ANAK-ANAK MURID KITA AKAN MUDAH UNTUK MENGHAFAZ DAN MENGINGATINYA!
4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL)
DAN TERKINI PADA 11 MEI 2012
5) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
RM10 SAHAJA!
-Lirik tidak disediakan.
-Versi lagu sahaja (tiada versi akapela dan minusone)
-Terdapat dalam bentuk PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) sahaja.
dengarkan promo-promo berikut
3) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)
dan
4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
PROMO LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN 5 2012
RM10 (11 - 31 MEI SAHAJA)
Ikuti 3 langkah mudah berikut :
AKAUN : MAYBANK
Posted by miorjqaf | Permalink | 2 comments
Labels: Bahan Bantu | bahasa arab | Kreativiti Pengajaran | KSSR | Lagu | Pedagogi | Praktikum | Tahun 1 | Tahun 2 | Tahun 3 | Tahun 4 | Tahun 5
Selasa, Januari 17, 2012
7 Langkah Mudah Hasilkan RPT Sendiri
Tajuk atau kaedah "7 Langkah Mudah Hasilkan RPT Sendiri" ini telahpun saya bentangkan di beberapa buah negeri dalam Kursus Induksi Pendedahan KSSR Tahun 2 pada tahun 2011 yang lalu. Tidak semua negeri yang dapat saya kongsikan tajuk ini pada tahun lepas memandangkan ianya tidak termasuk dalam fokus kursus pada ketika itu. Justeru hanya negeri yang JLUnya bertanyakan sahaja yang dapat saya sampaikannya sebagai slot tambahan kepada tajuk-tajuk kursus sedia ada yang lain.
Maksud "Minggu Persekolahan" adalah minggu-minggu yang akan berlaku hari persekolahan. Ini termasuk minggu-minggu tersebut akan berlaku aktiviti pengajaran dan pembelajaran ataupun tidak. Untuk lebih faham, sila rujuk point nombor 3 dan contoh RPT di bawah.
Untuk mendapatkan bilangan minggu persekolahan ini, guru boleh memperolehinya seawal penghujung setiap tahun di laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia di www.moe.gov.my.
Maksud "Minggu Pembelajaran" ini adalah minggu-minggu yang akan berlaku pengajaran dan pembelajaran tanpa sebarang gangguan dari aktiviti-aktiviti lain seperti minggu ujian, minggu peperiksaan dan minggu sukan. Minggu-minggu seperti ini perlu dikosongkan dalam RPT kerana ianya bukan minggu pembelajaran. Ianya perlu dikosongkan dalam RPT agar pengajaran dapat berjalan dengan lancar kelak. Minggu-minggu pembelajaran ini boleh didapati melalui ketentuan dalam Takwim Aktiviti Sekolah yang disediakan oleh pihak pentadbiran sekolah yang telah merancang perjalanan aktiviti tahunan sepanjang tahun bagi sekolahnya sahaja. Ianya adalah berbeza bagi setiap sekolah. Oleh kerana RPT dibina berdasarkan takwim sesebuah sekolah, maka tidaklah sesuai guru di sekolah lain menggunakan RPT yang dirancang oleh guru di sekolah yang lain.
Ianya dengan merujuk Dokumen Standard Kurikulum bagi KSSR atau Huraian Sukatan Pelajaran bagi KBSR. Guru perlu mengetahui bilangan tajuk yang perlu diajar, kandungannya dan kemampuan murid untuk menguasainya.
Susunan tajuk boleh disesuaikan mengikut keselesaan guru. Ianya juga boleh disesuaikan dengan situasi bulan semasa pengajaran dengan tajuk yang mahu diajar ketika itu. Ianya mungkin boleh dikaitan secara terus ataupun tidak (tajuk tidak semestinya mengikut susunan yang dicadangkan dalam buku teks). (Rujuk contoh di bawah).
Bilangan minggu untuk sesuatu tajuk pengajaran boleh diatur mengikut bilangan sub-tajuk yang terdapat dalam sesuatu tajuk. Selain itu, tahap kesusahan sesuatu tajuk juga boleh diambil kira untuk menyusun atur tajuk dan sub-tajuk dalam minggu-minggu pembelajaran tersebut. Ini bermakna
Setiap rancangan yang dirancang adakalanya tidak dapat dilaksanakan dek kekangan-kekangan yang kadangkala datang tanpa dijangka. Ini kerana "manusia hanya mampu merancang". (Hmm... Bagaimana pula dengan manusia yang tidak mampu untuk merancang? Sama-sama kita fikirkan) Begitu juga dengan RPT yang dirancang saban tahun. Realitinya acap kali guru tidak dapat melaksanakan sepenuhnya apa yang telah dirancang dalam RPT. Adakalanya tugas-tugas mendatang menjadi penghalang untuk mencapai objektif 100% pengajaran dan pembelajaran yang berpandukan RPT yang telah dirancang. Justeru perlu ada ruangan penambah baikan yang mampu untuk guru mengubahsuai RPTnya agar objektif pengajaran dan pembelajaran sepanjang tahun dapat mencapai peratus maksimum. (Rujuk contoh di bawah).
Hasilnya? Saya paparkan contoh tapak RPT dari 7 langkah mudah ini.
Dari paparan contoh tapak RPT yang saya tunjukkan di atas, mungkin timbul beberapa persoalan di kalangan pembaca. Antaranya ;
Soalan : Mengapa bentuk RPT ini terlalu ringkas? Tidak seperti bentuk atau format RPT yang kebiasaannya didapati di internet?
Jawapan : Asasnya KPM tidak pernah menyatakan bentuk atau format RPT itu ditulis. Ianya memadai dengan kandungan secara ringkas isi pengajaran yang terdapat dalam sukatan pelajaran yang dikeluarkan oleh KPM. Ini bersesuaian dengan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3, Tahun 1999 berkenaan penyediaan RPT dan RPH. Pada saya, format atau bentuk RPT ini boleh disediakan mengikut kesesuaian dan keperluan sesuatu mata pelajaran selain keperluan guru yang ingin menggunakan RPT tersebut. Bagi saya, bentuk ringkas ini adalah sangat efisyen untuk digunapakai. Ringkas, mudah disediakan dan sangat praktis untuk digunakan sepanjang tahun.
Soalan : Mengapa tidak memasukan objektif dan cadangan aktiviti dalam format RPT ini?
Jawapan : Objektif pengajaran dan cadangan aktiviti tidak perlu dalam pembinaan RPT. Tetapi objektif dan cadangan aktiviti tersebut wajib dinyatakan dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH) sepertimana yang dikehendaki dalam surat pekeliling ikhtisas yang sama seperti di atas (SPI Bil. 3/1999).
Soalan : Mengapa di ruangan kolum "Minggu" terdapat kotak kosong disebelahnya?
Jawapan : Ruangan kosong tersebut adalah ruangan penambahbaikan bagi perancangan yang telah disediakan sekiranya terdapat kekangan pengajaran yang tidak dapat dijalankan disebabkan sesuatu sebab seperti guru menghadiri kursus/mesyuarat dan sebagainya. Tindakan seterusnya guru perlu mengubah strategi RPTnya (dalam ruangan kosong tersebut) agar penambah baikan dapat dilakukan untuk mencapai objektif yang maksimum.
Soalan : Mengapa tidak menjadikan "buku teks" sebagai bahan yang diperlukan untuk membina RPT?
Jawapan : Tiada masalah sekiranya guru ingin membina RPT dengan berpandukan buku teks, kerana buku teks juga dibina berdasarkan sukatan/dokumen kurikulum. Namun perlu diketahui bahawa kandungan buku teks mempunyai penambahan isi sehingga 15% dari kandungan yang terdapat dalam sukatan/dokumen kurikulum yang asal. Justeru, guru perlu tahu membezakan kandungan tersebut agar fokus kandungan dalam sukatan/dokumen kurikulum diberi keutamaan. Bagi saya, buku teks merupakan sumber pembelajaran murid dan bukan sumber pengajaran guru.
Nah! Mudah dan ringkas bukan? Tiada alasan lagi guru tidak mampu merancang pengajarannya sendiri. Tidak perlu menaip sehingga berpuluh2 muka surat sehingga menjadi satu bebanan kepada guru lantas mengharap ihsan dari rakan-rakan guru yang lain untuk "tolong rancangkan pengajaran kita". Jadilah guru yang jujur terhadap tugas dengan bijak merancang dan mampu melaksanakan pengajaran dengan cemerlang.
p/s : Jadilah guru yang mampu merancang dan mampu melaksanakan dengan cemerlang.
Posted by miorjqaf | Permalink | 1 comment
Labels: Buku Rekod Mengajar | Cabaran | RPT
Updated blog
-
Bulan Ramadan, Bulan Yang BerkatSeminggu yang lalu
-
Masihkah Kita Bersolidariti Tanpa Jemu?2 bulan yang lalu
-
Nigerian workers strike over cost of living crisis7 bulan yang lalu
-
Resepi Puding Milo Simple8 bulan yang lalu
-
TAFAKKURSetahun yang lalu
-
Pelbagai Petua Berguna4 tahun yang lalu
-
Damaikan Hati Dengan Berlapang Dada4 tahun yang lalu
-
Kembali Menulis Blog5 tahun yang lalu
-
DAKWAH MASA KINI: DARI KONFRANTASI KEPADA ENGAGEMENT5 tahun yang lalu
-
2017 permudahkanla sehingga selesai phd6 tahun yang lalu
-
Menangkap Malaikat Maut6 tahun yang lalu
-
Saya masih di sini..7 tahun yang lalu
-
-
SENI KHAT : KEDIAMAN EN. AZIZAN CHANGLUN KEDAH8 tahun yang lalu
-
TESTIMONY MBFC8 tahun yang lalu
-
Kuliah Maghrib Dato TITM8 tahun yang lalu
-
BINGKISAN TAHUN BARU9 tahun yang lalu
-
-
KEMBALI KEPADA DOMAIN BLOGSPOT9 tahun yang lalu
-
-
FAIL ELAPORAN JQAF 2013-SEDIA DOWNLOAD10 tahun yang lalu
-
Diharamkan Mengumpat11 tahun yang lalu
-
Fikiran yang mengharukan Umno11 tahun yang lalu
-
KENANGAN AMBIL IJAZAH MATAN ARBAIN(HADITH 40)11 tahun yang lalu
-
Kucing Beranak! Why ME??11 tahun yang lalu
-
SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN UPSR 201112 tahun yang lalu
-
Puasa Efektif: Benteng Diri Daripada Fahsya’12 tahun yang lalu
-
Promosi Gerai TKRS Corner (Hari Kantin) 201112 tahun yang lalu
-
Konvo jQAF13 tahun yang lalu
-
TERIMA KASIH CIKGU..13 tahun yang lalu
-
-
Isu Penggunaan Nama Allah14 tahun yang lalu
-
Dari j-QAF ke MSD Cairo14 tahun yang lalu
-
oh blogku...14 tahun yang lalu
-
-
Khutbah Eidul Fitri14 tahun yang lalu
-
-
-
-
-
-