Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Khamis, Oktober 18, 2012

Amalan Terbaik PdP

Saya baru selesai membantu Unit Prasekolah, Sektor Dasar di Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) untuk empat hari dalam Konvensyen Amalan Terbaik Pengajaran dan Pembelajaran dalam Pelaksanaan Kurikulum Prasekolah 2012 yang berlangsung di Pearl International Hotel, Jalan Klang Lama Kuala Lumpur. Pengalaman membantu unit ini walaupun hanya ditugaskan untuk membaca doa majlis perasmian dan sebagai Ahli Jawatankuasa Pengurusan Majlis Perasmian dan Penutup, namun terlalu banyak perkara yang saya perolehi sepanjang empat hari di sini.

Di sini saya mendapat satu ungkapan keramat. AMALAN TERBAIK adalah satu ungkapan yang cukup terkesan pada diri saya. Amalan Terbaik Pengajaran dan Pembelajaran di kelas sepatutnya menjadi satu budaya yang boleh disebar luas dan dikongsikan kepada rakan-rakan guru yang lain. Seorang guru yang cemerlang dan kreatif lazimnya akan berjaya mencapai objektif sesebuah kurikulum dengan mudah dan berkesan. Guru yang semacam ini lazimnya juga mempunyai satu amalan yang mendorong dirinya untuk mudah dan berjaya mencapai objektif tersebut. Amalan inilah yang jarang dapat dilihat oleh rakan guru yang lain. Kerana tugas sebagai guru di sekolah, bukanlah tugas yang boleh ditonton oleh rakan-rakan guru tersebut dengan mudah untuk diambil sebagai contoh malah mungkin sebagai inspirasi untuk mencipta satu situasi kelas yang lebih menarik dan berjaya.

Dalam diam saya memuji Unit Prasekolah BPK ini yang berjaya mewujudkan konvensyen yang sebegini hebat diperingkat kebangsaan ini. Mereka berjaya mengumpul guru-guru cemerlang di seluruh negera, yang telah terpilih untuk mewakili negeri masing-masing bertanding menunjukkan amalan terbaik mereka sewaktu di kelas. Dengan menggunakan murid-murid yang didatangkan khas, yang baru dan yang mereka tidak pernah ajar, mereka dinilai oleh para hakim yang telah dilantik dari aspek segala rancangan dan tindakan pengajaran mereka. Murid-murid yang didatangkan khas ini akan saling bertukar ganti guru yang berbeza dari setiap negeri untuk menerima amalan terbaik guru-guru tersebut. Kejayaan menunjukkan amalan terbaik pengajaran guru tersebut dengan hasil pengajaran yang jelas, sudah pasti mendapat perhatian para juri untuk diangkat sebagai Juara Amalan Terbaik Pengajaran dan Pembelajaran dalam Pelaksanaan Kurikulum  Prasekolah pada tahun ini.

Saya terfikir... mengapa tidak Unit Bahasa Arab yang saya kendalikan ini tidak mencipta program yang sedemikian rupa? Bahasa Arab merupakan mata pelajaran baru di sekolah rendah. Pengajaran mata pelajaran ini memerlukan kecekapan daripada segi teknik penyampaian selain kandungan yang dibina menarik dan mudah untuk difahami. Selama ini, unit ini hanya memberi penumpuan yang mendalam dari aspek kandungan kurikulum tersebut yang menepati kehendak semasa di samping ketepatan maklumat dan ilmu yang hendak disampaikan kepada murid. Pemilihan tema, perkataan, ayat serta aspek tata bahasa seringkali menjadi perdebatan dalam mesyuarat-mesyuarat penggubalan kurikulum tersebut. Namun, belum pernah sekali unit ini memberi penumpuan serius tentang aspek penyampaian kurikulum ini agar ianya boleh dikuasai kumpulan sasaran kurikukum ini iaitu murid-murid di kelas.

Tidak dinafikan bahawa dalam kursus-kursus penyebaran kurikulum, kami ada menyelitkan aspek pedagogi yang menjurus kepada tata cara penyampaian kurikulum yang baik. Namun itu semua merupakan sebuah teori yang boleh dicipta oleh sesiapa sahaja mengikut kemampuan akal mereka yang mencipta. Belum pernah sekali kami cuba memberikan contoh terbaik secara langsung yang dapat dilihat dan ditonton berulang kali sebagai panduan dan inspirasi kepada guru-guru lain yang mengajar.

Kurikulum Bahasa Arab sering dipandang berat oleh kebanyakan orang disebabkan keasingan bahasa tersebut dengan bahasa ibunda dan bahasa-bahasa lain yang ada di Malaysia. Kompetensi penguasaan bahasa yang kurang cekap oleh guru yang mengajar juga sememangnya menjadi faktor terbesar mengapa subjek ini sering gagal mendapat tempat di hati murid. Hanya sebilangan kecil sahaja guru kreatif dan inovatif  serta berkebolehan yang mampu untuk menonjolkan segala keistimewaan dalam kurikulum ini. Justeru, saya memasang cita-cita untuk menggarab pengalaman yang saya perolehi empat hari di Konvensyen Amalan Terbaik Pengajaran dan Pembelajaran dalam Pelaksanaan Kurikulum Prasekolah 2012 ini untuk dilaksanakan dalam mata pelajaran Bahasa Arab di sekolah rendah pada masa akan datang. InsyaAllah.


Saksikan video persembahan multimedia yang saya hasilkan secara bidan terjun
yang telah dipersembahkan pada Majlis Perasmian Penutup konvensyen tersebut.


Read More......

Jumaat, Mei 11, 2012

Lagu Kalimat Bahasa Arab KBSR dan KSSR



LAGU KALIMAT
BAHASA ARAB
KBSR dan KSSR
SEKOLAH KEBANGSAAN

di 
www.miorjqaf.blogspot.com


JOM PERDENGARKAN ANAK-ANAK MURID KITA LAGU-LAGU KALIMAT BAHASA ARAB YANG TERDAPAT DALAM KURIKULUM BAHASA ARAB
DI SEKOLAH KEBANGSAAN.
SEMOGA DENGAN CARA MENDENGAR DAN MENYANYIKAN KALIMAT TERSEBUT, ANAK-ANAK MURID KITA AKAN MUDAH UNTUK MENGHAFAZ DAN MENGINGATINYA!


1) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN SATU KSSR (2011)
RM20 RM10 (promosi telah tamat)
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk  CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) SAHAJA
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL.

2) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN DUA KSSR (2012)
RM20 RM10 (promosi telah tamat)
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) SAHAJA
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL

3) LAGU BAHASA ARAB KBSR TAHUN 3 (2010)
PERCUMA!!
-Lirik tidak disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Versi suara CHIPMUNK juga disediakan.

-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) SAHAJA
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL


4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)
RM20 RM10 (promosi telah tamat)
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.

-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) SAHAJA
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL

5) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
RM10 SAHAJA!
-Lirik tidak disediakan.
-Versi lagu sahaja (tiada versi akapela dan minusone)

-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) SAHAJA
STATUS 2 JANUARI 2013 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL

dengarkan promo-promo berikut

1) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN SATU KSSR (2011)


2) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN DUA KSSR (2012)

3) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)

dan

4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
klik untuk dengar
PROMO LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN 5 2012

DAPATKANNYA HARI INI!!!

BAGAIMANA?

Ikuti 3 langkah mudah berikut :
1. PEMBAYARAN ke akaun berikut

AKAUN : MAYBANK
NO. AKAUN : 16422 133 9877
NAMA : MIOR SYAZRIL BIN MOHAMED SAPAWI

- Anda boleh membuat pembayaran melalui perbankan internet Maybank2u atau lain-lain perbankan internet seperti Ambank Online dan sebagainya.

- Harus diingatkan bahawa sekiranya anda menggunakan perbankan internet selain dari Maybank2u, saya perlu menunggu pengesahan transaksi yang mungkin mengambil masa sehingga 3 hari bekerja sebelum ianya dapat dihantar kepada anda.

SELAIN PERBANKAN INTERNET anda juga boleh membuat pembayaran melalui auto teller machine (ATM) melalui menu pindahan ke pihak ketiga (third party transfer) atau melalui CASH DEPOSIT ATM.

2. Setelah pembayaran dibuat, sila emailkan kepada saya butiran berikut (sepertimana yang terdapat dalam resit transaksi) ke alamat (miorjqaf@gmail.com) ;

i) Tarikh Transaksi : (HH/BB/TTTT)
Contoh : 06/02/2011
ii) Masa Transaksi : (JJ:MM:SS)
Contoh : 11:25:30
iii) Jumlah Transaksi : RMXX
Contoh : RM20 (Ringgit Malaysia Dua Puluh Sahaja)
iv) Transaction Reference No.
(Sepertimana yang terdapat dalam resit transaksi)
v) Perkara :
Contoh : Lagu Bahasa Arab KSSR Tahun 2

3. Tunggu balasan email daripada saya yang mengandungi lagu-lagu yang diminta. Anda boleh terus memuat turun lagu-lagu berkenaan daripada attachment files yang terdapat dalam email anda.

Satu email ringkas Pengesahan Penghantaran akan dihantar kepada anda untuk mengesahkan bahawa pembelian anda telahpun dihantar. Sekiranya anda menghadapi masalah menerima email lagu tersebut (dalam tempoh 5 hari), sila maklumkan kepada saya melalui email untuk penghantaran semula (resend) ke alamat email anda YANG SAMA.

Selamat berhibur... seterusnya mengajar dan menghiburkan anak-anak murid anda!


...............................................................
FAQ
..............................................................

1. Bolehkah lagu-lagu ini dihantar terus ke alamat Pos dalam bentuk CD?
Jawapan : Boleh, tetapi sila buat bayaran tambahan sebanyak RM5 (Ringgit Malaysia Lima Sahaja) untuk satu alamat penghantaran (untuk 2 CD atau kurang bagi setiap penghantaran) sebagai kos POS. Sila beri nama penerima dan alamat yang lengkap.

2. Adakah jual beli ini mempunyai resit?
Jawapan : Ya. Jual beli ini akan disertakan resit pembelian melalui email anda sekiranya diminta. Anda boleh mencetaknya untuk tujuan tuntutan bayaran kepada pihak yang berkenaan seperti sekolah. Sila maklumkan samada anda memerlukan resit atau tidak dalam email butiran transaksi anda. Bagi pembelian melalui POS, resit akan disertakan di dalam sampul CD.

3. Bolehkah lagu-lagu ini diulang cetak dan dijual semula?
Jawapan : Kesemua lagu-lagu ini adahal hak peribadi MIORjQAF. Sekiranya ada telah membeli lagu-lagu ini di sini, lagu-lagu tersebut hanyalah untuk anda dan kegunaan anda sahaja. Oleh yang demikian, sebarang cetakan/salinan semula bagi tujuan keuntungan mahupun tidak, maka anda hendaklah mendapatkan persetujuan daripada MIORjQAF melalui email miorjqaf@gmail.com.

...............................................................
PERHATIAN
...............................................................

SEKIRANYA ANDA TELAH MEMBUAT TRANSAKSI BAGI TUJUAN PEMBELIAN INI, BERERTI ANDA TELAH BERSETUJU UNTUK JUJUR DAN AMANAH ATAS HASIL KARYA INI DENGAN TIDAK MENGULANG CETAK BAGI TUJUAN KEUNTUNGAN ATAU SEUMPAMANYA (BUKAN KEUNTUNGAN) TANPA KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA. HASIL YANG ANDA BELI INI ADALAH BAGI TUJUAN KEGUNAAN ANDA SENDIRI.

SEMOGA KITA SEMUA BERADA DI DALAM KERAHMATAN ALLAH SELALU.
TERIMA KASIH.

Read More......

Jumaat, Mei 04, 2012

Semoga Berjaya Calon Temuduga PISMP Ambilan Jun 2012

7 - 18 MEI 2012 merupakan tarikh-tarikh yang mendebarkan bagi calon-calon Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) bagi ambilan Jun 2012. Tarikh-tarikh tersebut adalah tempoh bagi calon PISMP ditemuduga sebelum diterima (sekiranya berjaya) untuk mengikuti program tersebut di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).

Saya mendoakan agar semua calon yang bakal ditemuduga dapat membuat persiapan yang mantap dan secukupnya untuk diuji sebelum diterima sebagai bakal pendidik pada satu hari nanti.

Banyak tips yang boleh didapati di internet berkenaan persediaan menghadapi temuduga, dan saya tidak berhajat untuk berkongsi perkara yang sama di sini. Namun, apa yang ingin saya kongsikan di sini adalah apa yang jarang sekali disebut dalam tips-tips berkenaan.

1. NIAT. Berniatlah hanya kerana Allah apabila anda telah memutuskan untuk menghadiri ke temuduga ini. Dengan berniat semata-mata kerana Allah, pasti Allah jualah yang akan membantu untuk memudahkan segala urusan yang berkaitan dengan temuduga ini.

2. MINAT. Tanamlah minat anda seawal ini untuk berjaya dalam bidang yang akan anda ceburi tidak lama lagi. Jangan sesekali menjadikan tawaran temuduga ini sebagai pilihan terakhir anda setelah sudah tidak ada peluang lain yang boleh anda ceburi. Hal ini akan menjatuhkan semangat dan motivasi anda bila anda menghadapi kesukaran dalam bidang ini suatu hari nanti. Mereka yang meletakkan pilihan untuk ke bidang ini sebagai pilihan pertama dengan memiliki minat yang tinggi dan mendalam, pasti mereka itulah yang berjaya menjadi pendidik bermotivasi tinggi, bermatlamat, berinovasi dan kreatif serta sentiasa positif untuk maju dalam usaha membentuk modal insan generasi cemerlang masa hadapan.

3. KESUNGGUHAN. Dengan berniat kerana Allah, pasti kita akan bersungguh-sungguh dalam usaha kita untuk berjaya dalam temuduga ini. Kerana kita tidak akan melakukan sesuatu perkara dengan cara sambil lewa atau ala kadar sekiranya kita benar-benar sedar bahawa apa yang kita akan lakukan ini adalah semata-mata kerana Allah, pencipta sekelian alam. Kesungguhan juga akan hadir dalam jiwa, fikiran dan tindakan kita sekiranya minat yang mendalam telah bertapak di sanubari. Bersiap sedialah dengan penuh kesungguhan agar segala kemungkinan dapat anda atasi sewaktu ditemuduga nanti. Bersedialah dari segi pengetahuan yang mendalam dalam bidang yang ingin anda ceburi ini. Kaji, selidik dan fahami segala yang berkaitan seperti isu-isu semasa yang berkenaan, objektif, matlamat, misi dan visi, organisasi dan sebagainya. Perlu juga diberi penekanan yang serius terhadap ilmu-ilmu yang berkaitan terutama perkara-perkara asas.

4. BERDOA DAN BERTAWAKAL. Berdoalah tanpa henti dengan bersungguh-sungguh kepada Allah SWT agar permohonan dan temuduga anda berjaya. Satu amalan yang kerap saya lakukan ketika menghadapi ujian, peperiksaan atau kesusahan adalah dengan menyelitkan doa untuk rakan-rakan (atau insan lain) di dalam setiap doa yang saya pohonkan kepada Allah, agar dikurniakan kejayaan, rezeki yang melimpah ruah, kebahagiaan serta kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Doa tersebut diulang-ulang secara rahsia tanpa pengetahuan atau dikhabarkan kepada mereka. Sebaiknya berdoalah dengan menyebut nama mereka satu persatu dengan penuh keikhlasan. Mudah-mudahan doa sebeginilah yang akan mudah dimakbulkan Allah SWT.

Berserahlah kepada Allah SWT atas segala keputusan yang bakal kita terima. Sesungguhnya Allah sentiasa memberikan yang terbaik untuk kita. Mungkin bukan pada hari ini, tapi apa yang penting adalah di akhirat kelak seandainya kita adalah hambanya yang bersyukur, beriman dan bertaqwa kepadaNya. Selamat maju jaya!

p/s : Saya suka bernazar untuk setiap kesusahan yang saya tempuhi. Bernazarlah mengikut kemampuan, bukan mengikut keinginan terhadap sesuatu yang memuncak.

Read More......

Jumaat, April 20, 2012

KSSR = PBS, KBSR = PKSR

Hasil mesyuarat penyelarasan e-Pelaporan yang telah dianjurkan oleh Bahagian Pendidikan Islam (BPI) pada 17 - 19 April 2012 di Hotel Brisdale, Kuala Lumpur dengan dihadiri oleh wakil-wakil Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) iatu saya sendiri bersama En. Ahmad Zakuan bin Md Khudzari serta wakil dari Lembaga Peperiksaan iaitu Cik Norazida binti Ibrahim, telah bersetuju dan memutuskan bahawa pelaksanaan Penilaian Kendalian Sekolah Rendah (PKSR) dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran Bahasa Arab bagi tahun 2012 ini untuk dilaporkan dalam sistem e-PELAPORAN j-QAF telah diputuskan seperti berikut;

1. FORMAT PENTAKSIRAN
1.1 Kelas-kelas yang melaksanakan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) perlu melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) sepertimana yang telah diarahkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam Surat Siaran Bilangan 3, Tahun 2011.

1.2 Kelas-kelas yang masih melaksanakan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) boleh meneruskan pelaksanaan Penilaian Kendalian Sekolah Rendah (PKSR) sepertimana yang telah terlaksana pada tahun-tahun sudah.

2. PELAKSANAAN
2.1 Bagi kelas-kelas KSSR, guru perlu menjalankan PBS dengan menggunakan instrument yang dihasilkan sendiri oleh guru.

2.2 Manakala soalan PKSR Bahasa Arab pula akan disediakan oleh BPI dan akan dimuat naik di dalam laman sesawang bahagian tersebut (bukan lagi laman sesawang BPK).

3. FORMAT PELAPORAN
3.1 Format pelaporan yang perlu dilaporkan oleh guru dalam sistem e-Pelaporan j-QAF bagi pelaksanaan PBS ialah dalam bentuk rekod transit PBS yang akan dimuatkan dalam sistem tersebut untuk diisi sepanjang tahun pengajaran. Bagi pelaporan bulan MEI ia merupakan pelaporan semasa, manakala pelaporan OKTOBER pula adalah pelaporan akhir atau pelaporan sebenar.

3.2 Manakala format pelaporan bagi pelaksanaan PKSR pula ialah dalam bentuk markah 30 dan 70 yang perlu dijalankan dua kali setahun iaitu pada bulan MEI dan OKTOBER. Justeru, tiada lagi markah bulanan sepertimana yang pernah dilaksanakan oleh guru-guru Bahasa Arab sebelum ini.


Read More......

Khamis, Februari 16, 2012

Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab Tahun Satu 2012

Esok, 17 FEBRUARI 2012 adalah tarikh akhir untuk penghantaran Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab Tahun Satu bagi tahun 2012 ini.

Disebabkan itu, hampir setiap setengah jam saya akan menerima panggilan telefon yang kesemuanya saya tidak kenali. Namun itu bukanlah masalah bagi saya untuk menjawabnya. Panggilan-panggilan tersebut kebanyakkannya bertanyakan tentang laporan pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab tahun satu yang perlu diisi dan dihantar segera. Kebanyakan mereka bermasalah untuk menemukan format laporan tersebut di dalam laman sesawang Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) seperti yang diberikan.

Rata-rata guru mengharapkan format borang yang diperlukan boleh ditemui di muka hadapan laman sesawang tersebut. Tidak ramai yang cuba meng-explore  untuk mencari sendiri format laporan yang sememangnya ada di sana tetapi agak tersembunyi. Saya tidak menyalahkan guru-guru kerana masalah ini. Saya terfikir kemungkinan masalah kemudahan talian internet di tempat mereka terlalu perlahan dan menyukarkan aktiviti eksplorasi untuk mendapatkan borang laporan tersebut. Akhirnya sayalah yang akan cuba untuk terus membantu satu persatu sesiapa yang menelefon dan mengajukan masalah yang sama dan berkaitan.

Berikut adalah panduan mudah untuk anda yang masih tercari-cari format borang laporan pelaksanaan Modul Transisi tersebut ;

1. Taip pada ruangan alamat internet browser anda http://www.moe.gov.my/bpk/
2. Klik pada tab KSSR
4. Klik pada pautan mata pelajaran Bahasa Arab
5. Klik pada pautan Borang Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab untuk muat turun borang laporan tersebut.



Seterusnya, borang laporan yang telah lengkap diisi perlulah dilampirkan di dalam emel dan dialamatkan kepada unitarab_bpk@yahoo.com

FAQ

Berikut adalah beberapa soalan yang kerap ditanya kepada saya dalam mengisi borang laporan tersebut ;

1. Mengapa skala 2, 3 dan 4 digelapkan dan tidak dapat dipilih?
Jawapan : Sememangnya skala tersebut sengaja digelapkan untuk memberi pilihan jawapan kepada 1 atau 5 sahaja. Ini membawa erti, guru perlu menjawab soalan yang diajukan dengan jawapan yang diperlukan hanyalah YA atau TIDAK sahaja.

Walaubagaimanapun, skala 1 hingga 5 boleh dipilih untuk menjawab soalan-soalan kefahaman di bahagian bawah borang tersebut.

2. Mengapakah setelah catatan ditulis pada ruangannya, catatan tersebut menjadi tulisan ########### ?
Jawapan : Itu adalah kesilapan teknikal yang tidak disengajakan. Walaubagaimanapun, guru boleh terus membiarkan tulisan catatan tersebut menjadi tulisan ######### kerana hakikatnya ia masih boleh dibaca dengan mengetik dua kali pada kotak catatan tersebut.

3. Perlukan Laporan dihantar dalam bentuk hard copy?
Jawapan : Tidak kepada BPK. Namun begitu, mungkin ianya diperlukan di peringkat PPD atau JPN.

4. Perlukan sekolah yang tidak mempunyai mata pelajaran Bahasa Arab menghantar laporan ini.
Jawapan : Tidak perlu. Laporan ini perlu dihantar oleh sekolah-sekolah yang memilih Bahasa Arab sebagai Modul Elektif dalam KSSR.

5. Siapakah yang perlu mengisi borang laporan ini?
Jawapan : Ketua Panitia Bahasa Arab, atau guru Bahasa Arab tahun satu, atau mana-mana guru yang ditugaskan untuk melaksanakan modul ini.

MIORjQAF : Kalau tak sempat siap esok, boleh la lagi hantar sampai minggu depan! ;-)

Read More......

Khamis, Februari 02, 2012

PKSR Bahasa Arab 2012


Ramai yang bertanya kepada saya tentang status pelaksanaan Penilaian Kendalian Sekolah Rendah (PKSR) bagi mata pelajaran Bahasa Arab di sekolah-sekolah kebangsaan yang melaksanakannya.

Bagi tahun 2012, BPK telah memutuskan bahawa kelas-kelas yang menjalankan KSSR (iaitu tahun satu dan dua) hendaklah menjalankan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan menggunakan Dokumen Standard Prestasi yang telah disediakan oleh Lembaga Peperiksaan. Ini bererti, guru yang mengajar tahun satu dan dua pada tahun ini tidak lagi perlu menjalankan PKSR bagi mata pelajaran ini sepertimana tahun-tahun sebelum.

Sehubungan itu, pada tahun 2012 ini, PKSR hanya dijalankan kepada murid-murid tahun tiga, empat, lima dan enam sahaja. Konsep pelaksanaan PKSR bagi kelas-kelas ini adalah sama dengan tahun-tahun yang lepas, iaitu tahun tiga dilaksanakan pada setiap topik manakala bagi kelas-kelas tahap dua (tahun empat, lima dan enam) pelaksanaannya dilakukan pada pertengahan dan akhir tahun.

Bagi soalan PKSR tahun tiga, guru boleh menggunakan soalan sama yang digunakan pada tahun lepas. Ianya juga masih boleh dimuat turun  di laman WEB BPK di 
atau di pautan berikut ; 



Soalan PKSR pertengahan dan akhir tahun bagi kelas-kelas tahun empat, lima dan enam pula, akan dimuat naik di dalam laman WEB tersebut selewat-lewatnya pada bulan April nanti. Ini berikutan BPK sedang berusaha untuk menambah baik soalan-soalan tersebut.


Kesemua markah murid dari PKSR ini perlu dilaporkan di dalam E-Pelaporan j-QAF sepertimana biasa.


MIORjQAF : Semoga guru dapat melaksanakan penilaian dan pentaksiran dengan lebih baik tanpa rasa terbeban.




KEMASKINI - 4 MEI 2012
PERHATIAN!
SILA DAPATKAN MAKLUMAT TERKINI
BERKENAAN PELAKSANAAN
PKSR BAHASA ARAB 2012

Read More......

Rabu, Februari 01, 2012

Terkini Lagu BA KBSR dan KSSR 2012


BULAN MEI 2012 SAHAJA!
(11 MEI 2012 - 31 MEI 2012)


Bersempena sambutan HARI GURU pada bulan ini,
dan pelancaran


LAGU BARU
BAHASA ARAB TAHUN 5 KBSR


MIORjQAF
sukacitanya mengumumkan


POTONGAN 50%*
*Hanya untuk belian dan penghantaran melalui dalam talian sahaja.


UNTUK SEMUA KOLEKSI
LAGU KALIMAT
BAHASA ARAB
KBSR dan KSSR
SEKOLAH KEBANGSAAN


di 
www.miorjqaf.blogspot.com



JOM PERDENGARKAN ANAK-ANAK MURID KITA LAGU-LAGU KALIMAT BAHASA ARAB YANG TERDAPAT DALAM KURIKULUM BAHASA ARAB
DI SEKOLAH KEBANGSAAN.
SEMOGA DENGAN CARA MENDENGAR DAN MENYANYIKAN KALIMAT TERSEBUT, ANAK-ANAK MURID KITA AKAN MUDAH UNTUK MENGHAFAZ DAN MENGINGATINYA!



1) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN SATU KSSR (2011)
RM20 RM10
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk  CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL)
STATUS 11 MEI 2012 : STOK CD TELAH HABIS DIJUAL.


2) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN DUA KSSR (2012)
RM20 RM10
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL)



3) LAGU BAHASA ARAB KBSR TAHUN 3 (2010)

RM20 RM10
-Lirik tidak disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Versi suara CHIPMUNK juga disediakan.
-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL)




4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)

RM20 RM10
-Lirik dalam bentuk softcopy presentation disediakan.
-Versi akapela dan minusone disediakan.
-Terdapat dalam bentuk CD (POS) dan PENGHANTARAN ONLINE (EMEL)



DAN TERKINI PADA 11 MEI 2012




5) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)

RM10 SAHAJA!
-Lirik tidak disediakan.
-Versi lagu sahaja (tiada versi akapela dan minusone)
-Terdapat dalam bentuk PENGHANTARAN ONLINE (EMEL) sahaja.



dengarkan promo-promo berikut


1) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN SATU KSSR (2011)


2) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN DUA KSSR (2012)

3) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 4 (2011)


dan

4) LAGU KALIMAT BAHASA ARAB KBSR TAHUN 5 (2012)
PROMO LAGU KALIMAT BAHASA ARAB TAHUN 5 2012


DAPATKANNYA HARI INI!!!


HANYA  RM20  setiap satu
RM10 (11 - 31 MEI SAHAJA)


BAGAIMANA?



Ikuti 3 langkah mudah berikut :
1. PEMBAYARAN ke akaun berikut


AKAUN : MAYBANK
NO. AKAUN : 16422 133 9877
NAMA : MIOR SYAZRIL BIN MOHAMED SAPAWI

- Anda boleh membuat pembayaran melalui perbankan internet Maybank2u atau lain-lain perbankan internet seperti Ambank Online dan sebagainya.

- Harus diingatkan bahawa sekiranya anda menggunakan perbankan internet selain dari Maybank2u, saya perlu menunggu pengesahan transaksi yang mungkin mengambil masa sehingga 3 hari bekerja sebelum ianya dapat dihantar kepada anda.

SELAIN PERBANKAN INTERNET anda juga boleh membuat pembayaran melalui auto teller machine (ATM) melalui menu pindahan ke pihak ketiga (third party transfer) atau melalui CASH DEPOSIT ATM.

2. Setelah pembayaran dibuat, sila emailkan kepada saya butiran berikut (sepertimana yang terdapat dalam resit transaksi) ke alamat (miorjqaf@gmail.com) ;

i) Tarikh Transaksi : (HH/BB/TTTT)
Contoh : 06/02/2011
ii) Masa Transaksi : (JJ:MM:SS)
Contoh : 11:25:30
iii) Jumlah Transaksi : RMXX
Contoh : RM20 (Ringgit Malaysia Dua Puluh Sahaja)
iv) Transaction Reference No.
(Sepertimana yang terdapat dalam resit transaksi)
v) Perkara :
Contoh : Lagu Bahasa Arab KSSR Tahun 2

3. Tunggu balasan email daripada saya yang mengandungi lagu-lagu yang diminta. Anda boleh terus memuat turun lagu-lagu berkenaan daripada attachment files yang terdapat dalam email anda.

Satu email ringkas Pengesahan Penghantaran akan dihantar kepada anda untuk mengesahkan bahawa pembelian anda telahpun dihantar. Sekiranya anda menghadapi masalah menerima email lagu tersebut (dalam tempoh 5 hari), sila maklumkan kepada saya melalui email untuk penghantaran semula (resend) ke alamat email anda YANG SAMA.

Selamat berhibur... seterusnya mengajar dan menghiburkan anak-anak murid anda!


...............................................................
FAQ
..............................................................

1. Bolehkah lagu-lagu ini dihantar terus ke alamat Pos dalam bentuk CD?
Jawapan : Boleh, tetapi sila buat bayaran tambahan sebanyak RM5 (Ringgit Malaysia Lima Sahaja) untuk satu alamat penghantaran (untuk 2 CD atau kurang bagi setiap penghantaran) sebagai kos POS. Sila beri nama penerima dan alamat yang lengkap.

2. Adakah jual beli ini mempunyai resit?
Jawapan : Ya. Jual beli ini akan disertakan resit pembelian melalui email anda sekiranya diminta. Anda boleh mencetaknya untuk tujuan tuntutan bayaran kepada pihak yang berkenaan seperti sekolah. Sila maklumkan samada anda memerlukan resit atau tidak dalam email butiran transaksi anda. Bagi pembelian melalui POS, resit akan disertakan di dalam sampul CD.

3. Bolehkah lagu-lagu ini diulang cetak dan dijual semula?
Jawapan : Kesemua lagu-lagu ini adahal hak peribadi MIORjQAF. Sekiranya ada telah membeli lagu-lagu ini di sini, lagu-lagu tersebut hanyalah untuk anda dan kegunaan anda sahaja. Oleh yang demikian, sebarang cetakan/salinan semula bagi tujuan keuntungan mahupun tidak, maka anda hendaklah mendapatkan persetujuan daripada MIORjQAF melalui email miorjqaf@gmail.com.

...............................................................
PERHATIAN
...............................................................

SEKIRANYA ANDA TELAH MEMBUAT TRANSAKSI BAGI TUJUAN PEMBELIAN INI, BERERTI ANDA TELAH BERSETUJU UNTUK JUJUR DAN AMANAH ATAS HASIL KARYA INI DENGAN TIDAK MENGULANG CETAK BAGI TUJUAN KEUNTUNGAN ATAU SEUMPAMANYA (BUKAN KEUNTUNGAN) TANPA KEBENARAN BERTULIS DARI SAYA. HASIL YANG ANDA BELI INI ADALAH BAGI TUJUAN KEGUNAAN ANDA SENDIRI.

SEMOGA KITA SEMUA BERADA DI DALAM KERAHMATAN ALLAH SELALU.
TERIMA KASIH.

Read More......

Selasa, Januari 17, 2012

7 Langkah Mudah Hasilkan RPT Sendiri

Kesinambungan entri yang lalu, saya persembahkan pula entri 7 Langkah Mudah Hasilkan RPT Sendiri pada kali ini.

Tajuk atau kaedah "7 Langkah Mudah Hasilkan RPT Sendiri" ini telahpun saya bentangkan di beberapa buah negeri dalam Kursus Induksi Pendedahan KSSR Tahun 2 pada tahun 2011 yang lalu. Tidak semua negeri yang dapat saya kongsikan tajuk ini pada tahun lepas memandangkan ianya tidak termasuk dalam fokus kursus pada ketika itu. Justeru hanya negeri yang JLUnya bertanyakan sahaja yang dapat saya sampaikannya sebagai slot tambahan kepada tajuk-tajuk kursus sedia ada yang lain.

7 LANGKAH MUDAH HASILKAN RPT SENDIRI.

1) Bahan-bahan yang diperlukan untuk menyediakan RPT ;
       i) Dokumen Kurikulum
       ii) Takwim Persekolahan

2) Mengenal pasti MINGGU PERSEKOLAHAN dan bilangannya pada tahun semasa dengan merujuk Takwim Persekolahan Kebangsaan.
Maksud "Minggu Persekolahan" adalah minggu-minggu yang akan berlaku hari persekolahan. Ini termasuk minggu-minggu tersebut akan berlaku aktiviti pengajaran dan pembelajaran ataupun tidak. Untuk lebih faham, sila rujuk point nombor 3 dan contoh RPT di bawah.
Untuk mendapatkan bilangan minggu persekolahan ini, guru boleh memperolehinya seawal penghujung setiap tahun di laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia di www.moe.gov.my.

3) Mengenal pasti MINGGU PEMBELAJARAN tahun semasa dengan merujuk Takwim Aktiviti Sekolah.
Maksud "Minggu Pembelajaran" ini adalah minggu-minggu yang akan berlaku pengajaran dan pembelajaran tanpa sebarang gangguan dari aktiviti-aktiviti lain seperti minggu ujian, minggu peperiksaan dan minggu sukan. Minggu-minggu seperti ini perlu dikosongkan dalam RPT kerana ianya bukan minggu pembelajaran. Ianya perlu dikosongkan dalam RPT agar pengajaran dapat berjalan dengan lancar kelak. Minggu-minggu pembelajaran ini boleh didapati melalui ketentuan dalam Takwim Aktiviti Sekolah yang disediakan oleh pihak pentadbiran sekolah yang telah merancang perjalanan aktiviti tahunan sepanjang tahun bagi sekolahnya sahaja. Ianya adalah berbeza bagi setiap sekolah. Oleh kerana RPT dibina berdasarkan takwim sesebuah sekolah, maka tidaklah sesuai guru di sekolah lain menggunakan RPT yang dirancang oleh guru di sekolah yang lain.

4) Mengenal pasti SUKATAN pelajaran tahun semasa.
Ianya dengan merujuk Dokumen Standard Kurikulum bagi KSSR atau Huraian Sukatan Pelajaran bagi KBSR. Guru perlu mengetahui bilangan tajuk yang perlu diajar, kandungannya dan kemampuan murid untuk menguasainya.

5) Menyusun atur tajuk pelajaran mengikut minggu pembelajaran (point no. 3).
Susunan tajuk boleh disesuaikan mengikut keselesaan guru. Ianya juga boleh disesuaikan dengan situasi bulan semasa pengajaran dengan tajuk yang mahu diajar ketika itu. Ianya mungkin boleh dikaitan secara terus ataupun tidak (tajuk tidak semestinya mengikut susunan yang dicadangkan dalam buku teks). (Rujuk contoh di bawah).

6) Menyusun atur sub-tajuk mengikut agihan minggu dan tajuk yang telah diatur.
Bilangan minggu untuk sesuatu tajuk pengajaran boleh diatur mengikut bilangan sub-tajuk yang terdapat dalam sesuatu tajuk. Selain itu, tahap kesusahan sesuatu tajuk juga boleh diambil kira untuk menyusun atur tajuk dan sub-tajuk dalam minggu-minggu pembelajaran tersebut. Ini bermakna tidak menjadi syarat tidak semestinya kesemua tajuk diajar dalam bilangan minggu yang sama. (Rujuk contoh di bawah).

7) Menyediakan ruangan penambah baikan perancangan bagi RPT tersebut untuk menghadapi situasi luar jangkaan.
Setiap rancangan yang dirancang adakalanya tidak dapat dilaksanakan dek kekangan-kekangan yang kadangkala datang tanpa dijangka. Ini kerana "manusia hanya mampu merancang". (Hmm... Bagaimana pula dengan manusia yang tidak mampu untuk merancang? Sama-sama kita fikirkan) Begitu juga dengan RPT yang dirancang saban tahun. Realitinya acap kali guru tidak dapat melaksanakan sepenuhnya apa yang telah dirancang dalam RPT. Adakalanya tugas-tugas mendatang menjadi penghalang untuk mencapai objektif 100% pengajaran dan pembelajaran yang berpandukan RPT yang telah dirancang. Justeru perlu ada ruangan penambah baikan yang mampu untuk guru mengubahsuai RPTnya agar objektif pengajaran dan pembelajaran sepanjang tahun dapat mencapai peratus maksimum. (Rujuk contoh di bawah).

Hasilnya? Saya paparkan contoh tapak RPT dari 7 langkah mudah ini.
 
Dari paparan contoh tapak RPT yang saya tunjukkan di atas, mungkin timbul beberapa persoalan di kalangan pembaca. Antaranya ;

Soalan : Mengapa bentuk RPT ini terlalu ringkas? Tidak seperti bentuk atau format RPT yang kebiasaannya didapati di internet?
Jawapan : Asasnya KPM tidak pernah menyatakan bentuk atau format RPT itu ditulis. Ianya memadai dengan kandungan secara ringkas isi pengajaran yang terdapat dalam sukatan pelajaran yang dikeluarkan oleh KPM. Ini bersesuaian dengan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3, Tahun 1999 berkenaan penyediaan RPT dan RPH. Pada saya, format atau bentuk RPT ini boleh disediakan mengikut kesesuaian dan keperluan sesuatu mata pelajaran selain keperluan guru yang ingin menggunakan RPT tersebut. Bagi saya, bentuk ringkas ini adalah sangat efisyen untuk digunapakai. Ringkas, mudah disediakan dan sangat praktis untuk digunakan sepanjang tahun.

Soalan : Mengapa tidak memasukan objektif dan cadangan aktiviti dalam format RPT ini?
Jawapan : Objektif pengajaran dan cadangan aktiviti tidak perlu dalam pembinaan RPT. Tetapi objektif dan cadangan aktiviti tersebut wajib dinyatakan dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH) sepertimana yang dikehendaki dalam surat pekeliling ikhtisas yang sama seperti di atas (SPI Bil. 3/1999).

Soalan : Mengapa di ruangan kolum "Minggu" terdapat kotak kosong disebelahnya?
Jawapan : Ruangan kosong tersebut adalah ruangan penambahbaikan bagi perancangan yang telah disediakan sekiranya terdapat kekangan pengajaran yang tidak dapat dijalankan disebabkan sesuatu sebab seperti guru menghadiri kursus/mesyuarat dan sebagainya. Tindakan seterusnya guru perlu mengubah strategi RPTnya (dalam ruangan kosong tersebut) agar penambah baikan dapat dilakukan untuk mencapai objektif yang maksimum.

Soalan : Mengapa tidak menjadikan "buku teks" sebagai bahan yang diperlukan untuk membina RPT?
Jawapan : Tiada masalah sekiranya guru ingin membina RPT dengan berpandukan buku teks, kerana buku teks juga dibina berdasarkan sukatan/dokumen kurikulum. Namun perlu diketahui bahawa kandungan buku teks mempunyai penambahan isi sehingga 15% dari kandungan yang terdapat dalam sukatan/dokumen kurikulum yang asal. Justeru, guru perlu tahu membezakan kandungan tersebut agar fokus kandungan dalam sukatan/dokumen kurikulum diberi keutamaan. Bagi saya, buku teks merupakan sumber pembelajaran murid dan bukan sumber pengajaran guru.

Nah! Mudah dan ringkas bukan? Tiada alasan lagi guru tidak mampu merancang pengajarannya sendiri. Tidak perlu menaip sehingga berpuluh2 muka surat sehingga menjadi satu bebanan kepada guru lantas mengharap ihsan dari rakan-rakan guru yang lain untuk "tolong rancangkan pengajaran kita". Jadilah guru yang jujur terhadap tugas dengan bijak merancang dan mampu melaksanakan pengajaran dengan cemerlang.

p/s : Jadilah guru yang mampu merancang dan mampu melaksanakan dengan cemerlang.

Read More......

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu