Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Khamis, Februari 16, 2012

Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab Tahun Satu 2012

Esok, 17 FEBRUARI 2012 adalah tarikh akhir untuk penghantaran Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab Tahun Satu bagi tahun 2012 ini.

Disebabkan itu, hampir setiap setengah jam saya akan menerima panggilan telefon yang kesemuanya saya tidak kenali. Namun itu bukanlah masalah bagi saya untuk menjawabnya. Panggilan-panggilan tersebut kebanyakkannya bertanyakan tentang laporan pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab tahun satu yang perlu diisi dan dihantar segera. Kebanyakan mereka bermasalah untuk menemukan format laporan tersebut di dalam laman sesawang Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) seperti yang diberikan.

Rata-rata guru mengharapkan format borang yang diperlukan boleh ditemui di muka hadapan laman sesawang tersebut. Tidak ramai yang cuba meng-explore  untuk mencari sendiri format laporan yang sememangnya ada di sana tetapi agak tersembunyi. Saya tidak menyalahkan guru-guru kerana masalah ini. Saya terfikir kemungkinan masalah kemudahan talian internet di tempat mereka terlalu perlahan dan menyukarkan aktiviti eksplorasi untuk mendapatkan borang laporan tersebut. Akhirnya sayalah yang akan cuba untuk terus membantu satu persatu sesiapa yang menelefon dan mengajukan masalah yang sama dan berkaitan.

Berikut adalah panduan mudah untuk anda yang masih tercari-cari format borang laporan pelaksanaan Modul Transisi tersebut ;

1. Taip pada ruangan alamat internet browser anda http://www.moe.gov.my/bpk/
2. Klik pada tab KSSR
4. Klik pada pautan mata pelajaran Bahasa Arab
5. Klik pada pautan Borang Laporan Pelaksanaan Modul Transisi Bahasa Arab untuk muat turun borang laporan tersebut.



Seterusnya, borang laporan yang telah lengkap diisi perlulah dilampirkan di dalam emel dan dialamatkan kepada unitarab_bpk@yahoo.com

FAQ

Berikut adalah beberapa soalan yang kerap ditanya kepada saya dalam mengisi borang laporan tersebut ;

1. Mengapa skala 2, 3 dan 4 digelapkan dan tidak dapat dipilih?
Jawapan : Sememangnya skala tersebut sengaja digelapkan untuk memberi pilihan jawapan kepada 1 atau 5 sahaja. Ini membawa erti, guru perlu menjawab soalan yang diajukan dengan jawapan yang diperlukan hanyalah YA atau TIDAK sahaja.

Walaubagaimanapun, skala 1 hingga 5 boleh dipilih untuk menjawab soalan-soalan kefahaman di bahagian bawah borang tersebut.

2. Mengapakah setelah catatan ditulis pada ruangannya, catatan tersebut menjadi tulisan ########### ?
Jawapan : Itu adalah kesilapan teknikal yang tidak disengajakan. Walaubagaimanapun, guru boleh terus membiarkan tulisan catatan tersebut menjadi tulisan ######### kerana hakikatnya ia masih boleh dibaca dengan mengetik dua kali pada kotak catatan tersebut.

3. Perlukan Laporan dihantar dalam bentuk hard copy?
Jawapan : Tidak kepada BPK. Namun begitu, mungkin ianya diperlukan di peringkat PPD atau JPN.

4. Perlukan sekolah yang tidak mempunyai mata pelajaran Bahasa Arab menghantar laporan ini.
Jawapan : Tidak perlu. Laporan ini perlu dihantar oleh sekolah-sekolah yang memilih Bahasa Arab sebagai Modul Elektif dalam KSSR.

5. Siapakah yang perlu mengisi borang laporan ini?
Jawapan : Ketua Panitia Bahasa Arab, atau guru Bahasa Arab tahun satu, atau mana-mana guru yang ditugaskan untuk melaksanakan modul ini.

MIORjQAF : Kalau tak sempat siap esok, boleh la lagi hantar sampai minggu depan! ;-)

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu