Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Ahad, Januari 01, 2012

Selamat Tahun Baru 2012

Selamat Tahun Baru 2012!

1. Semoga banyak yang baru akan kita hadapi di tahun yang baru ini. Mudah-mudahan ianya bakal memberi manfaat yang banyak kepada kita dan orang di sekeliling kita, mahupun orang yang ada kena mengena ataupun tidak dengan kita.

2. Memang agak lama saya tidak mengemaskini blog ini. Semoga tahun baru ini akan membawa semangat baru untuk saya terhadap blog ini. Rekod penulisan saya untuk tahun 2011 yang lalu sangat buruk. Hanya 3 entri yang dihantar sepanjang tahun 2011. Berbanding 25 entri pada tahun 2010, 90 entri pada tahun 2009 dan 21 entri pada awal lahirnya blog ini (2008). 

3. Walaupun blog ini sudah mencapai usia 3 tahun, 5 bulan, 1 minggu dan 2 hari pada hari ini, tetapi ia tidak sama jika hendak dibandingkan dengan seseorang yang lahir pada lebih 3 tahun setengah yang lalu. Kalau ianya seorang bayi, sudah pasti ia sudah mula pandai berkata-kata. Malah sudah tahu berlari! Malangnya blog ini berlaku sebaliknya. Blog ini semakin sepi dari sebarang entri terbaru dan kemaskini. Ianya terabai! Alasan kesibukan bukan alasan utama selain 'tiada mood' dan penangan 'facebook' yang lebih mudah dan mengasyikkan untuk dilayari setiap hari. Walaupun begitu, setiap minggu saya pasti menjengah blog ini untuk menjawab beberapa pertanyaan pengunjung di ruangan Sembang-sembang (chatbox), dan di situ juga saya melihat pengunjung di blog ini memang tidak putus-putus datang melayarinya berdasarkan bilangan hit counter yang begitu cepat meningkat naik dari hari ke hari. Terima kasih yang tidak terhingga atas sokongan kalian.

4. Hari ini merupakan hari pertama untuk tahun 2012. Hari baru, tahun baru dan semangat pun mestilah baru! Blog ini juga mesti nampak baru. Seiring dengan tempat baru, suasana kerja yang baru, rakan kerja yang baru dan sudah pasti tugas dan tanggungjawab yang baru! Sudah hampir 3 bulan saya di sini. Meninggalkan alam pekerjaan yang saya cintai iaitu seorang guru. Menyahut cabaran untuk bertugas sebagai Penolong Pengarah di Unit Bahasa Arab (rendah), Sektor Pendidikan Islam (SPI) di Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) di Putrajaya bukanlah suatu keputusan yang mudah untuk saya putuskan sebelum ini. Tugas sebagai Jurulatih Utama bahasa Arab negeri Johor sebelum ini banyak memeri ruang dan peluang untuk saya terdedah tentang tugas dan kerja di BPK. Ini sekaligus telah menjadikan saya terlalu takut untuk menerima jawatan ini dan memegang amanah yang besar dan berat ini. Namun, rasa tanggungjawab dan kesedaran serta sokongan rakan-rakan dan keluarga akhirnya saya kuatkan jiwa dan semangat untuk mengorak langkah menuju ke pintu BPK.

5. Seseorang pernah memberitahu saya, "Sekiranya jawatan tersebut saya tidak memohonnya tetapi ditawarkan kepada saya, maka jawatan itu memang untuk saya. Namun sekiranya ia berlaku sebaliknya, ia belum tentu lagi untuk saya". Nasihat itu telah menguatkan lagi semangat saya untuk terus mengorak langkah menuju ke suatu tugas yang baru dan lebih mencabar ini. Hal ini berlainan dengan beberapa orang rakan guru yang datang bertemu dengan saya dan bertanya kepada saya bagaimana untuk menjadi seperti saya dan berpeluang bekerja di kementerian. Tiada jawapan yang dapat saya berikan kepada mereka selain memuji kesungguhan mereka dalam bekerja, malah mereka lebih hebat dari saya! Seharusnya mereka itulah yang berada di tempat saya. Mudah-mudahan Allah menjanji dan mengurniakan peluang yang lebih baik untuk mereka, setimpal dengan usaha dan semangat mereka.

6. Banyak perkara baru yang saya pelajari di sini. Pemikiran dan sikap sentiasa positif sangat diperlukan untuk meneruskan tugas dan tanggungjawab. Banyak tugas-tugas baru yang terpaksa saya tempuhi. Adakalanya memang tidak masuk akal saya untuk melaluinya. Berdebar juga bila menghadapi saatnya. Namun, kini saya sudah dapat menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut. Be positive. Itulah yang saya tanam dalam diri setiap hari ketika menguak pintu pejabat. Hasilnya, saya tidak memerlukan masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan keadaan dan tempat ini. Alhamdulillah. Janji Tuhan yang tidak mengurniakan apa yang kita tidak mampu laksanakan menjadikan setiap tugasan yang saya terima, harus dilaksanakan dengan sebaiknya. Kerana saya mampu! InsyaAllah.

Semoga kita semua terus maju dan bertambah maju di tahun baru ini.

MIORjQAF : Blog ini kini sudahpun bertukar warna! Agar kelihatan baru lantas menimbulkan semangat baru! Sama dengan warna rasmi BPK iaitu warna purple atau ungu. Malah namanya  juga bukan lagi Blog Miorjqaf! Tetapi ianya Blog Mior Syazril @ miorjqaf. Peace 2012!

1 comments:

tahniah ustaz....moga perjuangan dpt diteruskan walau berada di KPM

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu