Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Isnin, Mei 24, 2010

PKSR oh PKSR...

Cuti pertengahan tahun semakin hampir. Ramai yang menantikan kehadirannya. Bahkan bukan hanya murid, tetapi guru, ibu bapa dan penjaga juga menantikan saat itu.

Setelah puas warga pendidikan bersuka-ria dan berseronok dengan sambutan hari guru yang baru berlalu (meskipun kemeriahannya masih terasa), tugas dan tanggungjawab yang banyak juga sedang menanti untuk dilaksanakan dalam waktu terdekat iaitu pelaksanaan PKSR pertengahan tahun.

Sehingga kini, saya masih menerima berbagai soalan dan pertanyaan tentang pelaksanaan PKSR samada melalui private messages, email, mahupun panggilan telefon. Nampaknya masih ada yang masih belum jelas tentang pelaksanaannya. Mungkin keliru, dan mungkin juga terlupa! Tak mengapa, memang itulah fitrah manusia. Sebagai manusia juga, kita perlu saling bantu membantu, dan ingat mengingatkan. Barulah bumi ini akan bertuah!

PKSR TAHUN 1 DAN 2

Pelaksanaan PKSR bagi dua aliran tahun ini selalu menjadi masalah kepada kebanyakan guru-guru bahasa Arab. Ketidakpastian dan kekeliruan tentang pelaksanaannya.

PKSR TAHUN 1 DAN 2 DILAKSANAKAN SETIAP BULAN ATAU SETIAP AKHIR SESUATU TAJUK PELAJARAN.

Ini memberi erti, PKSR bahasa Arab tahun satu dan dua bukanlah berbentuk ujian peperiksaan seperti tahun-tahun yang lain. Markah murid pada setiap bulan yang dinilai dihimpun selama lima bulan dan dijadikan markah pertengahan tahun, dan ianya ditulis di dalam rekod pencapaian murid untuk makluman kepada penjaga dan ibu bapa.

Soalan bagi penilaian ini adalah sepertimana yang termaktub dalam buku panduan j-QAF iaitu penilaian melalui skala kadar. Namunpun begitu, hasil maklum balas yang diterima daripada guru-guru, pihak BPK juga telah melonggarkan pelaksanaannya dengan kaedah-kaedah penilaian yang lain (selain skala kadar) tetapi mestilah mematuhi ciri-ciri PKSR itu sendiri seperti guru mestilah menilai empat kemahiran yang ditekankan dalam pengajaran bahasa Arab di kelas. Kaedah alternatif ini telahpun dilaksanakan di negeri Johor sejak tahun 2009 lagi dan hasil maklum balas, ramai guru-guru lebih berkemampuan untuk melaksanakan PKSR bahasa Arab bagi tahun-tahun yang berkenaan. Walaubagaimanapun, guru-guru yang tidak mempunyai halangan dan bebanan untuk melaksanakan kaedah skala kadar (seperti guru di sekolah kuran murid), perlulah melaksanakan PKSR dengan menggunakan kaedah tersebut kerana ianya lebih baik dari kaedah alternatif yang lain.

Walaupun penilaian PKSR tahun 1 dan 2 dilaksanakan setiap bulan, tidaklah menjadi kesalahan besar apabila guru/sekolah terbabit dengan sengaja melakukan ujian (dua bulan sekali atau seumpamanya) dan peperiksaan seperti mata pelajaran lain sebagai tambahan kepada ujian bulanan yang telah dilaksanakan. Ini bererti, ujian PKSR setiap bulan bagi tahun satu dan dua adalah wajib dilaksanakan, manakala ujian sekolah dan peperiksaan adalah terpulang kepada guru dan sekolah terbabit untuk melaksanakannya.

PKSR TAHUN 3

Untuk tahun 2010 sahaja, pelaksanaan PKSR bagi tahun 3 adalah 4 kali setahun sahaja sepertimana yang telah dibentangkan dalam kursus-kursus pendedahan sukatan tahun 3 pada akhir tahun lepas di peringkat kebangsaan, negeri dan daerah di seluruh negara. Soalan dan borang pemarkahannya juga telah disediakan oleh BPK. Tinggal perlu dilaksanakan sahaja di sekolah mengikut cara yang betul. Namun konsep PKSR 4 kali setahun ini hanya boleh diguna pakai pada tahun ini sahaja. Alasannya adalah kerana Ini merupakan salah satu percubaan untuk merubah konsep PKSR kepada yang lebih mudah. Kerana itu ianya hanya dilaksanakan untuk tahun 2010 sahaja. Pada tahun hadapan (2011), Satu konsep baru PKSR yang telah pun disepakati dan dimurnikan di peringkat kebangsaan akan dibentangkan dalam kursus jurulatih utama peringkat kebangsaan pada Julai ini.

PKSR TAHUN 4, 5 & 6

Penilaian PKSR tahun 4, 5 dan 6 yang ditekankan di peringkat kementerian adalah PKSR yang dilaksanakan pada pertengahan dan akhir tahun, sepertimana yang diminta dalam epelaporan. Guru-guru bahasa Arab tidak perlu menyediakan soalan pertengahan dan akhir tahun bagi ketiga-tiga aliran tersebut kerana semuanya telah disediakan oleh BPK.

Merujuk kepada komen salah seorang jurulatih daripada utara yang mempersoalkan ketelitian penggubal soalan PKSR bahasa Arab tahun 6 pertengahan tahun 2010. Saya dan pihak BPK telahpun bermesyuarat pada minggu lalu dan di sana kami telah menyemak kembali soalan tersebut dan ternyata, terdapat beberapa kelemahan yang tidak sepatutnya berlaku seperti kehendak soalan yang tidak menepati kehendak huraian sukatan pelajaran yang telah ditentukan. Untuk makluman juga, soalan tersebut bukanlah digubal oleh kumpulan PKSR kebangsaan yang saya sertai sekarang.

Namunpun begitu, pihak BPK telahpun mengarahkan kami untuk menyemak kembali kesemua soalan-soalan tahun 4, 5 dan 6 yang telah digubal. Hasilnya, kesemua soalan-soalan tersebut telah dimurnikan dan menepati kehendak sukatan dan huraian sukatan pelajaran daripada isi kandungannya (perkataan & ungkapan yang terdapat dalam hsp sahaja yang akan ditanya) dan kehendak huraian sukatan itu sendiri berkenaan kemahiran-kemahiran yang diajar. Untuk itu, penilaian akhir tahun ini bagi tahun 4, 5 dan 6 bakal menyaksikan murid-murid kita dinilai dengan instrument yang lebih menepati kehendak kurikulum bahasa Arab itu sendiri.

Selamat Maju Jaya

1 comments:

jika peperiksaan yang hendak dibuat adalah di pertengahan tahun, mana satu tajuk yang patut digunakan. adakah peperiksaan kendalian sekolah rendah (PKSR) atau peperiksaan pertengahan tahun. pksr ialah tajuk yang biasa digunakan dalam surat-surat siaran kementerian. ia nampak lebih official. peperiksaan pertenghan tahun adalah tajuk yang biasa difahami oleh murid dan guru. apa pendapat anda?

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu