Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Sabtu, Ogos 29, 2009

Tuntutan Elaun Pakaian Panas

Sejak ramadhan bermula, tiada entri baru yang sempat saya tulis dan kongsikan bersama pembaca. Namun pagi 8 Ramadhan ni, teringin pula nak berkongsi satu isu yang menjadi perbincangan saya bersama beberapa orang guru & pegawai di jabatan pelajaran di beberapa buah negeri berkaitan hal tuntutan elaun baju panas.

Sudah Lebih kurang tiga bulan saya dan peserta-peserta kursus bahasa Arab di Oman selamat kembali dari Oman setelah tamat kursus di sana pada akhir Mei lalu. Namun, banyak lagi perkara-perkara yang berkaitan dengannya masih belum selesai. Selain bahan-bahan kursus yang diperolehi di sana ibarat masih tergantung tanpa penyelarasan dan pemurnian selanjutnya, tuntutan elaun baju panas juga menjadi salah satu urusan yang masih belum selesai dikalangan kami sehingga ke hari ini. Mujurlan tuntutan perjalanan dan harian sudah lama diterima. Alhamdulillah.

Sebelum cuti pertengahan penggal kedua bermula, saya telah diberitahu oleh kerani kewangan di sekolah bahawa borang kewangan 8 saya berkenaan tuntutan elaun baju panas tersebut telah diluluskan di peringkat jabatan. Saya pun menarik nafas lega. Namun pada hari semalam, saya telah dihubungi oleh kerani kewangan yang sama memaklumkan saya perlu menyertakan resit bayaran baju panas tersebut atas arahan pihak tertentu diperingkat daerah.

Hairan! Kenapa elaun pun perlu ada resit? Adakah tuntutan elaun baju panas ini berupa "tuntutan bayaran" (claim) atau pun ianya berupa elaun? Kalau ianya adalah claim, kenapa namanya tuntutan elaun? Dan kalau benar ianya claim, saya juga maklum mesti disertakan resit bayaran dalam tuntutan tersebut. Namun yang dinyatakan di borang ialah tuntutan elaun. Mengapa perlu sertakan resit? Kalau begitu, elaun rumah juga perlu ada resit bayaran rumah. Elaun PPSMI juga perlu ada resit bayaran tusyen guru yang mengikuti kelas bahasa Inggeris. Bukankah antara sebab elaun PPSMI itu dibayar adalah kerana guru PPSMI perlu meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris? Hairan!?

Setelah saya persoalkan kepada kerani kewangan sekolah saya tu tentang kewajaran resit tersebut, beliau hanya berkata, "ikutkan ajelah ustad! Pergilah cari mana-mana kedai yang boleh buatkan resit baju panas tu".

Masalah nak cari resit tak susah pun. Namun tindakannya adakah betul mengikut prosedur? Setelah saya bertanyakan kepada Ustaz Ahmad Lutfi (Penolong Pengarah j-QAF Jabatan Pelajaran Negeri Perak) yang sama-sama bersama saya ke Oman dulu tentang kewajaran resit tersebut, beliau juga menyatakan bahawa tidak perlu menyediakan resit berkenaan. See?

Seterusnya, untuk menjadikannya lebih berfakta, saya pun mencari pekeliling JPA berkenaan prosedur permohonan tuntutan elaun baju panas di internet. Nah! memang terang lagi bersuluh. Prosedur yang dinyatakan dalam muka surat 6 pekeliling tersebut tidak menyatakan resit bayaran baju pans perlu disertakan. Apa yang perlu untuk melayakkan permohonan ini adalah cukup dengan surat tawaran ke luar negeri dan borang permohonan elaun tersebut.

Untuk melihat pekeliling berkenaan tuntutan elaun baju panas ini, anda boleh layari di alamat sesawang berikut ;

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu