Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Rabu, Julai 29, 2009

Seharian mesyuarat PKSR di BPK

29 Julai 2009

Jam 3 pagi lagi saya sudah mula tersedar dari tidur walaupun sebenarnya jam itu sendiri akan berbunyi tepat jam 3.3o pagi mengikut tetapan yang telah saya lakukan sebelum tidur jam 11 malam sebelumnya. Walaupun saya telah sedar dari tidur, tetapi saya hanya bangkit menuju ke bilik air jam 3.45 pagi untuk mandi dan bersiap. Saya telah berjanji dengan Ustaz Nazihar akan mengambilnya di tol Plus Kulai lebih kurang jam 4.3o pagi, dan tibanya saya di sana memang tepat pada waktunya.


Kami sebenarnya perlu menghadiri mesyuarat modul kurikulum bahasa Arab di Bahagian Pmbangunan Kurikulum (BPK) KPM di Putrajaya hari ini. Mesyuarat sehari ini adalah rentetan dari mesyuarat yang telah kami hadiri minggu lepas di Empress Hotel Sepang selama tiga hari dua malam di sana. Namun pada waktu itu hasil mesyuarat tidak dapat kami sempurnakan. Oleh kerana itulah ianya disambung semula hari ini dan kami dipanggil untuk menyelesaikan segala-galanya di sini.

Seawal jam 6.45 pagi kami telahpun berada di perkarangan Putrajaya. Awal pagi membolehkan kami mendapat tempat letak kereta yang hampir dengan bangunan BPK. Setelah sarapan pagi dan berehat sebentar di kafeteria, kami bergerak ke Bilik Mesyuarat Kenyalang di aras 7 Blok E9 tersebut. Kami merupakan ahli mesyuarat yang paling awal hadir selain pengerusi mesyuarat, Pn. Hjh Faseha.

INTIPATI MESYUARAT
Sejak di Empress Hotel lagi kami telah bermesyuarat tentang dasar pelaksanaan pentaksiran PKSR yang tidak praktikal dan realiti sepertimana yang ada sekarang. Rata-rata sekolah dan guru bahasa Arab tidak mampu melaksanakan PKSR setiap kali masuk ke kelas sepertimana yang tertulis dalam buku panduan j-QAF yang ada.

Sebenarnya masalah ini telah banyak dibincangkan oleh JU² negeri termasuk Johor. Contoh soalan PKSR yang terdapat di dalam blog ini juga merupakan salah satu alternatif yang dihasilkan oleh JU² bahasa Arab negeri Johor bagi menyelesaikan kemelut kepayahan melaksanakan PKSR pada setiap p&p seperti yang diminta. Hasil dari alternatif tersebut, saya mampu menyediakan markah penilaian 4 kemahiran murid setiap bulan tanpa menghadapi masalah² besar dengan menggunakan modul² soalan yang telah kami hasilkan itu.

Mesyuarat kali ini cuba menyelesaikan bahan-bahan berkaitan sebagai penyelesaian bagi masalah ini sekaligus akan mengubah dasar pentaksiran PKSR bahasa Arab sepertimana sebelum ini. Fokus diberikan kepada subjek bahasa Arab tahun 3 sebelum ianya di laksanakan ke tahun-tahun yang lain.

Setelah mendengar pelabagai luahan, pendapat dan pandangan, masalah dan isu serta idea-idea baru yang muncul dikalangan kami, akhirnya kata sepakat dari semua ahli mesyuarat bersetuju dengan pentaksiran PKSR bahasa Arab di ubah dari pelaksanaan setiap kali p&p kepada 4 kali setahun sahaja.

Pelbagai idea muncul dalam melaksanakan modul PKSR yang baru ini. Semuanya dibincangkan bersama ahli mesyuarat sebelum ianya diputuskan. Alhamdulillah... segalanya telah selesai pada petang tadi juga (lebih kurang jam 5 petang) sebelum ianya boleh diproses dan akan dibentangkan dalam Kursus Jurulatih Utama Bahasa Arab Peringkat Kebangsaan yang dijadualkan akan berlangsung di Hotel Gold Cost, Klang pada 1 September nanti.

InsyaAllah di entri yang akan datang. akan saya perincikan sedikit sebanyak maklumat berkenaan modul PKSR yang baru ini. Mungkin ianya boleh menghasilkan beberapa pandangan pembaca sekaligus dapat memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada dalam pelaksanaan PKSR bahasa Arab di sekolah rendah.

Jam menunjukkan 12 malam, masa untuk berehat kerana esok jam 8.30 pagi saya perlu berada di PPD Batu Pahat pula untuk menghadiri mesyuarat data pelaporan j-QAF peringkat negeri pula. Sehingga bertemu lagi...


Ahli mesyuarat daripada Johor bersama Ustaz Zubaidi (JU BA Selangor)

Orang kuat bahasa Arab Negeri Johor Ustaz Zakuan.
psst Zakuan.., entah bila dapat bergambar dengan enta lagi lepas ni :)
(jangan marah)

Ketika mesyuarat berlangsung

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu