Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Rabu, Julai 22, 2009

Mesyuarat Bahasa Arab


21 - 23 Julai 2009, Empress Hotel Sepang.

Seramai 31 orang dikalangan guru bahasa Arab j-QAF, guru bahasa Arab sekolah rendah bukan j-QAF, guru bahasa Arab sekolah menengah, pegawai bahasa Arab di sektor pendidikan Islam jabatan-jabatan pelajaran negeri, dan tidak ketinggalan pensyarah bahasa Arab di institusi pendidikan tinggi telah diundang oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) Kementerian Pelajaran Malaysia untuk bermesyuarat bagi memantapkan kurikulum bahasa Arab di Malaysia.

Mesyuarat yang bermula jam 8:30 malam 21 Julai telah dimulai dengan ucapan alu-aluan oleh Ustaz Safian dari BPK sendiri yang pernah bersama-sama saya berkursus di Oman pada April dan Mei yang lalu. Setelah berta'aruf sesama sendiri, kami telah dipecahkan kepada 4 kumpulan untuk membincangkan 4 perkara yang mesti diputuskan dalam mesyuarat kali ini agar dapat dibentangkan dalam kursus JU bahasa Arab peringkat kebangsaan yang dijangka akan berlangsung di Gold Coast Hotel, Klang pada 1 September 2009 nanti. 4 perkara yang menjadi topik perbincangan pada 4 kumpulan yang dipecahkan itu ialah ;

1. Proses menyiapkan modul latih tubi bahasa Arab tahun 6.
2. Penggubalan dasar pentaksiran bahasa Arab tahun 3 yang baru.
3. Transformasi kurikulum bahasa Arab.
4. Menggubal huraian sukatan pelajaran (HSP) bahasa Arab tingkatan 5 bagi kegunaan tahun 2012.

Saya bersyukur kerana telah dimasukkan dalam kumpulan yang membincangkan tajuk yang kedua iaitu menggubal dasar atau dengan kata lain menambah baik proses pentaksiran bahasa Arab j-QAF di sekolah rendah atau lebih dikenali dengan PKSR, dan difokuskan kepada tahun 3.

Sememangnya saya telah terlibat beberapa kali dalam proses menyelesaikan masalah pelaksanaan PKSR ini di Negeri Johor yang dilihat terlalu sukar untuk dilaksanakan mengikut dasar yang telah digubal sebelum ini. Ketika itulah satu alternatif telah berjaya dihasilkan oleh kumpulan JU bahasa Arab Negeri Johor yang diketuai oleh saya sendiri untuk menghasilkan soalan-soalan PKSR setiap tajuk dari tahun 1 hingga 5, dan cara pelaksanaannya yang lebih mudah untuk dilakukan dari cara sebelumnya. Soalan-soalan tersebut ada terdapat di dalam blog ini di ruangan muat turun.

Namun kali ini, kami akan terus berbincang dan berfikir cara terbaik pelaksanaan PKSR bahasa Arab yang boleh dan mampu dilaksanakan di semua peringkat sekolah di seluruh Malaysia. Sebarang cadangan dan idea boleh dilontarkan hari ini sebelum mesyuarat berakhir pada hari esok 23 Julai 2009.

1 comments:

salam..mesyuarat kat empress hotel ni memberi byk manfaat buat saya yg baru menamatkan praktikum..bagaimana cara membuat soalan latih tubi..semoga peluang yg telah diberikan akan membuatkan saya mengorak langkah dengan lebih teratur dan jauh dalam menimba pengalaman dan pengetahuan..

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu