Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Rabu, Julai 22, 2009

E-Pelaporan Jun 2009

PPD Batu Pahat, 21 Julai 2009
Bengkel pengumpulan data e-pelaporan peringkat Negeri Johor telah berlangsung di bilik mesyuarat PPD Batu Pahat hari ini. Kesemua wakil-wakil daerah di Negeri Johor telah hadir membawa data e-pelaporan masing-masing yang telah sempurna dikumpulkan dari sekolah-sekolah yang terlibat dengan program j-QAF dan bukan j-QAF.

Saya juga bertanggungjawab untuk membawa data e-pelaporan daerah Johor Bahru sepertimana yang diamanahkan kepada saya oleh PPD Johor Bahru. Kesemua data e-pelaporan 86 buah sekolah yang terlibat berjaya dikumpul dan disemak satu persatu oleh Ustazah Norasikin Atan (SK Kompleks Uda) sebelum diserahkan kepada saya petang semalam (20 Julai) untuk dibawa ke pusat pengumpulannya di sini untuk diproses.

Walaupun kehadiran saya ke tempat pengumpulan agak terlewat satu jam dari masa yang telah ditetapkan (8.30 pagi), namun saya berjaya menyatukan kesemua data tersebut dalam perisian EPPD versi 9.6 sebelum rehat makan tengahhari tanpa sebarang masalah. Malangnya seperti tahun-tahun sudah, masalah bilangan murid yang tidak sama dalam setiap bahagian pasti akan berlaku. Di situlah perlunya kesabaran, ketekunan dan kecekapan seorang JU e-pelaporan untuk mencari kesalahan-kesalahan yang terselindung di sebalik helaian-helaian yang terselindung dalam perisian e-pelaporan tersebut. Kesalahan data perlu dicari dan dibetulkan untuk mendapatkan hasil e-pelaporan yang betul dan terpakai.

Banyak kesalahan sama yang masih dilakukan oleh beberapa sekolah yang sama. Setelah dirujuk buku catitan saya yang saya gunakan pada tahun lepas, sekolah yang sama itulah yang masih melakukan terlalu banyak kesalahan dan kesalahannya adalah kesalahan yang berulang. Saya juga tidak pasti adakah satu hari nanti saya akan paparkan juga nama-nama sekolah tersebut sebagai ingatan dan teguran agar pihak yang berkenaan lebih berhati-hati ketika mengisi data e-pelaporan tersebut agar tidak menyusah dan memeningkan kepala sesiapa yang memproses data-data tersebut.

4 kesalahan yang banyak dilakukan ;
1. Tidak memasukkan kod sekolah.
2. Tidak memilih pilihan penilaian yang ada, tetapi menaipnya sendiri. Akibatnya perisian tidak boleh memproses penilaian yang diberikan dan data menjadi tidak valid.
3. Pelajar bukan muslim mempunyai markah amali wudhuk, solat, khatam quran dan jawi
4. Data murid tidak diisi dengan lengkap.

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu