Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Khamis, Mac 26, 2009

Manusia Merancang... (bah. 2)

Memang manusia hanya mampu merancang.. Tetapi Allah jualah yang menentukan segala-gala yang kita rancang itu samada akan terjadi atau sebaliknya.

Bukan nak bercerita tentang kisah trip ke Oman. Tetapi berkenaan pasukan nashid sekolah saya.

Akhirnya kami terpaksa menyerah kalah sebelum berjuang.

Hari ini satu keputusan telah dibuat dalam satu mesyuarat jalanan (bukan bawah pokok) di bilik guru bersama beberapa orang GPI dan KP Agama Islam. Kata sepakat bersetuju untuk kami menarik diri dari menyertai pertandingan nashid peringkat Zon pada tahun ini. Sekali gus menutup peluang peserta kami untuk terus ke peringkat daerah dan negeri.

Keputusan ini terpaksa dibuat setelah 3 hari murid-murid berlatih dan saya melatih sejak Isnin sehingga Rabu sepanjang hari dari pagi hingga tengahhari. Berdasarkan pemerhatian saya, ketua panitia dan beberapa orang GPI yang lain, penyertaan ini nanti akan menjejaskan reputasi dan (tidak keterlaluan jika kami katakan sebagai) "maruah" sekolah sekiranya pasukan nashid itu terus menyertai pertandingan Festival Nashid peringkat Zon Majidi itu nanti.

Sebenarnya pasukan nashid sekolah kami yang mantap adalah dari kalangan murid-murid tahun 6. Namun begitu, ujian UPPM pada sepanjang minggu ini dan motivasi UPSR pada sabtu ini (bersamaan dengan tarikh pertandingan Festival Nashid peringkan Zon Majidi JB) tidak memungkinkan mereka untuk menyertainya. Oleh yang demikian, satu kumpulan baru telah dibentuk pada pagi Isnin yang lalu dan latihan intensif telah diberikan tanpa henti kepada mereka untuk melatih solo dan yang lain-lain bagi melagukan 2 irama nashid baru pada tahun ini.

Namun setakat hari semalam (rabu), prestasi mereka amat menyedihkan. Mana mungkin kumpulan yang baru dibentuk dan pertama kali menyertai pertandingan nashid boleh berlatih dengan baik dalam tempoh 5 hari! Banyak kelemahan yang sukar diperbaiki dalam tempoh sesingkat ini. Lebih-lebih lagi dari sudut pemarkahan terbanyak iaitu suara solo. Sungguhpun solo yang kami pilih itu (murid tahun 3) sememangnya memiliki suara yang lemak merdu, tetapi melatih untuk mengeluarkan 'burdah' bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan secara intensif. Tambahan lagi ia masih budak lagi. Itu belum lagi dilihat dari sudut suara ramai, harmoni dan perkusi. Hancus! Bak kata saya.. lagu yang saya cipta bukan lagi kedengaran sumbang! (dalam jenaka) Malah dah jadi macam 'sumbang mahram'! suaranya 'uk ek' sana.. 'uk ek' sini!

Bukan kami rasa diri kami sudah terlalu bagus sehingga tergamak mengenepikan peluang untuk murid-murid tersebut dari menyertainya. Tetapi rekod sekolah ini sememangnya baik dalam persembahan nashid. Pernah sampai ke peringkat kebangsaan 3, 4 tahun yang lalu. Kerap mewakili zon ke peringkat daerah dan banyak kali juga mendapat tempat (1, 2, 3) dalam pertandingan daerah. Dan walaupun tahun lepas kami kalah (tidak dapat nombor) dalam peringkat zon lagi, tapi kami kalah bermaruah! Kerana ramai antara guru-guru dari sekolah lain yang tidak menyangka pasukan kami pada tahun lepas langsung tidak mendapat tempat. Mungkin ada beberapa kesilapan yang tidak sesiapa sedari. Kami mengambil keputusan untuk menerima kekalahan tersebut pada masa itu tanpa memberi sebarang protes kepada jemaah hakim. Mungkin kerana ketua juri pada ketika itu adalah dari sekolah yang menjuarai pada masa yang sama. Kami terima kekalahan tersebut dengan penuh bermaruah kerana terdapat banyak sokongan dan simpati dari sekolah-sekolah lain yang begitu terkejut kerana pasukan kami langsung tidak mendapat tempat. Ramai yang menjangka kami akan menjohani pertandingan tersebut pada ketika itu. Tapi... Nasib tidak menyebelahi kami daripada pihak jemaah hakim. Tak mengapalah... Apa yang penting bagi kami, kami telah menang di hati penonton dan peminat kami...

Sesungguhnya menang kalah adalah adat pertandingan.

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu