Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Sabtu, Januari 24, 2009

Praktikum j-QAF 2009

Selamat bercuti diucapkan kepada semua... Semoga cuti ini dapat dimanfaatkan sebaiknya dalam apa sahaja yang kita lakukan.

Atas permintaan ramai especially 'DUSUN' di chat box, saya akan menulis beberapa tips untuk menjadi pelatih praktikum cemerlang. Namun apa yang akan saya tulis selepas ini nanti bukanlah bererti ianya sesuatu yang terbaik untutk dituruti, tetapi semuanya itu adalah pengalaman yang telah saya laksanakan dengan kemampuan yang saya ada untuk menjadi pelatih praktikum yang cemerlang pada ketika itu. Mana-mana yang boleh dijadikan panduan untuk anda menjalani praktikum ini, manfaatkanlah ia sebaiknya. Apa yang paling penting.. keinginan dan usaha.

Kita perlu ingat bahawa tugas-tugas kita dalam praktikum ini adalah satu latihan untuk kita menjadi seorang guru yang cemerlang selepas tamat tempoh praktikum ini nanti. Tujuan praktikum ini diadakan adalah untuk membentuk sikap dan profesionalisme kita sebagai seorang guru. Manfaatkanlah ia sebaiknya. Penilaian adalah perkara kedua selepasnya. Sekiranya anda tidak memandang aspek ini sebagai satu aspek yang penting, anda akan kerugian selama anda bertugas sebagai seorang guru tetap selepas ini nanti. Ini kerana praktikum perguruan hanya sekali sahaja seumur hidup anda. Sekiranya anda terlepas untuk menghayati tugas anda selama tempoh ini, anda tidak berpeluang untuk berbuat demikian lagi selepas ini. Percayalah...

Seperti biasa, niat adalah perkara pertama yang perlu kita titik beratkan. Sama seperti yang telah saya tulis dalam entri sebelum-sebelum ini. Niatlah kerana Allah.. Dan berniatlah untuk mencapai kecemerlangan.

Sikap & Personaliti.
Pastikan anda sentiasa mempunyai sikap dan personaliti yang menarik. Di sinilah anda akan berlatih menjadi seorang penjawat awam yang profesional. Pastikan penampilan anda sentiasa kemas dan menepati etika pemakaian penjawat awam selama mana anda berada dalam waktu bekerja.

Sentiasa bersikap dan berfikiran positif. Terima segala kepayahan dengan hati yang terbuka tanpa menolak atau merungut. Senyum adalah penawar kepayahan. Banyakkanlah senyum. Kerja anda akan menjadi mudah dan berhasil dengan hasil yang lebih baik. Ia memang sesuatu yang magik!

Buku Rancangan Mengajar.
Sememangnya siapa-siapa pun tidak dapat melupakan susahnya waktu penulisan buku rancangan mengajar untuk praktikum. Rancangan yang biasa ditulis suku muka surat untuk satu kelas pengajaran akan ditulis sepanjang 3 hingga 4 muka surat!

1. Penulisan mestilah jelas dan terperinci.
i) tulis butiran kelas dan pengajaran dengan lengkap
ii) tulis kandungan pengajaran dengan lengkap. Lukis sekiranya perlu.
iii) tulis objektif pengajaran mengikut aras yang rendah kepada yang tinggi
iv) tulis objektif pengajaran dengan sesuatu yang boleh diukur hasilnya nanti
v) tulis aktiviti pengajaran dengan jelas, ringkas dan padat
vi) tulis nilai murni yang akan diterapkan,
vii) tulis bahan bantu mengajar yang digunakan
viii) tulis kemahiran yang diterapkan
ix) pastikan pembahagian masa bersesuaian untuk melaksanakan aktiviti

2. Tulisan yang cantik dan senang dibaca akan membantu memudahkan buku itu disemak oleh pensyarah ketika pemantuannya nanti.

3. Kekemasan dan kebersihan. Buku rancangan mengajar haruslah bersih dan kemas. Tidak comot dan terlalu banyak kesalahan yang dipadam atau dipotong.

4. Lengkapkan buku rancangan mengajar anda dengan :
i) butiran diri
ii) falsafah pendidikan kebangsaan, falsafah sekolah, misi, moto dan takwim sekolah
iii) jadual waktu praktikum
iv) sukatan, huraian sukatan dan rancangan pengajaran tahunan untuk kelas yang diajar
v) senarai buku-buku teks dan buku rujukan guru dan murid
vi) senarai nama murid yang diajar
vii) latihan/lembaran kerja yang dilakukan ditampal pada rancangan yang ditulis
viii) salinan borang markah pemantauan ditampal di setiap rancangan yang dipantau
ix) dan sebagainya yang difikirkan sesuai dan perlu

Wallahu'alam

bersambung...

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu