Paparan dalam blog ini amat sesuai dengan menggunakan Google Chrome. Klik untuk muat turun mudah.

.

.

Selasa, Julai 22, 2008

Mengapa Saya Tidak Mampu Habiskan Sukatan Bahasa Arab? Bah. 1

Seringkali saya terdengar luahan guru-guru Bahasa Arab yang tidak dapat menghabiskan sukatan pelajaran Bahasa Arab sepanjang tahun kita mengajar. Agak-agaknya.. mengapa perkara begini boleh terjadi? Sedangkan ahli-ahli panel yang menggubal sukatan tu, telah berhempas pulas membuat kajian yang paling tidak hampir tepat utk seorang guru Bahasa Arab itu dapat mengajar perkara-perkara yang dimuatkan dalam sukatan.

Baru-baru ni, 11 JULAI 2008 saya ada menghadiri mesyuarat di Putrajaya berkenaan penggunaan buku teks tahun 2 yang baru, yang akan kita guna pakai pada tahun 2009 ini nanti. Dalam mesyuarat tu, Ustaz Hasmadi Hamdan ada menyebut masalah yang sama. Dan penyelesaian bagi tajuk di atas mungkin kita boleh kongsi bersama-sama di sini.

Sebenarnya, kebanyakan guru-guru Bahasa Arab yang mengajar Bahasa Arab di sekolah rendah telah melakukan satu kesilapan yang besar dalam melaksanakan P&P Bahasa Arab di sekolah.

Kesilapan itu mungkin kita tidak sedari... Tapi itulah puncanya mengapa kita sering tidak mampu menghabiskan sukatan pelajaran bila tiba penghujung tahun...

Untuk mengetahui jalan penyelesaiannya... ikutilah jawapannya dalam siri yang akan saya cuba kongsikan bersama nanti.. tungguuuuuu...


@Mior Syazril

0 comments:

Updated blog

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Blog Mior Syazril @ MIORjQAF © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu